Alla vet vi nu att den reviderade läroplanen träder i kraft 1 juli 2018 och då är det fokus på fyra aspekter inom digital kompetens.
- Förstå digitaliseringens påverkan på samhället
- Kunna använda och förstå digitala verktyg och medier
- Ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt
- Kunna lösa problem och omsätta idéer i handling
Programmering handlar till exempel om att träna eleverna i att skapa, beskriva och följa entydiga och stegvisa instruktioner och att använda programmering för att lösa problem och att använda programmering för att styra föremål eller egna konstruktioner
På skolan känner vi att vi behöver vara steget före och därför har vi tagit fram en momentplan för hur vi kan arbeta med datalogiskt tänkande/programmering.
Under höstterminen har vi provat delar av vår plan. Jag som IKT-pedagog och min kollega Sebastian IKT-administratör har besökt åk.2, åk.4 och 5 vid två dubbelpass per klass.
Det startade med att vi köpte in:
- 6 st Osmo Coding
- 6 st Blue-bot
- 12 st Sphero
Nästa steg var att skriva enkla instruktioner för hur man kommer igång med programmeringesprylarna.
Lektionerna har haft samma upplägg (Se exempel längre ner i texten):
- Genomgång av dagens uppdrag och en analog övning eller att vi tittat på ett kort filmklipp från Programmera mera.
- Halva gruppen har arbetat med Osmo Coding åk.2 eller Scratch JR/Code.org/Scratch åk.5
- Andra halvan av klassen har arbetat med robotprogrammering Blue-bot.
- Sammanfattning och utvärdering.
Robotprogrammering med rollkort.
Eleverna har bestämda roller när de arbetar med robotarna. Detta gör att samarbetet fungerar bra och alla får prova på att vara de olika rollerna. Vi förklarar att det är viktigt att arbeta som ett team vid programmering och att man lär av att det ibland blir fel. Det är vid felsökningen som man får träna på att se vid vilket kommando det gick snett. Här finns mer information om rollerna och pdf:er att skriva ut.
I filmklippet kan ni se hur eleverna arbetar med trädkunskap.
Exempel på uppdrag till Blue-bot
- Återberätta en saga
- Europa kartan
- Träna addition, subtraktion eller multiplikation
- Geometri
- Fler förslag på övningar med Blue-bot finns på Hospedagogen
Vilket lärande ser vi?
- Kommunikation och samarbete tränas.
- Att följa stegvisa instruktioner behöver många elever träna på.
Vad säger eleverna?
- När kommer ni till vår klass? Vi vill också arbeta med robotarna!
- Man fattar det bättre när man trycker in koden och ser hur Blue-boten går!
Hur går vi vidare?
Vid vårterminens slut skall resterande klasser på skolan få testa något utifrån vår momentplan för programmering.
Kul!
Nu ska vi också igång på ett mer strategiskt sätt. Följer er med glädje!