Eleverna i åk. 6 här på Villanskolan kommer att under april/maj arbeta med att skapa digitala tidningar. Tanken är att det ska bli fyra tidningar och eleverna ska arbetar i blandade grupper dvs. det finns fyra tidningsredaktioner med elever från 6abcd.
Vid första lektionen var frågan: Vad är källkritik? Arbetsmaterialet till den lektionen hämtades från: Lärartips från Natur o Kultur för åk 3–6 ”Granska och Förstå källor”
Inför lektion två har eleverna fått i läxa att diskutera hemma kring tidningar.
- ”Vad tänker ni i familjen på när ni hör ordet tidning?”
- ”Vilka tidningar har ni kommit i kontakt med i familjen?”
Vid detta tillfället fanns det dagstidningar och faktatidningar som eleverna fick bläddra i. Eleverna skrev ner vilka delar de hittade i dagstidningen ex. ledare, utrikesnyheter, lokala nyheter, min mening, familj mm. Vad är det för likheter och skillnader mellan dessa dagstidningar och faktatidningar?
Nu fick klassen/gruppen fundera på vilken slags tidning de vill skapa? Nyhetstidning eller fakta/special.
Tanken är att det ska skapas redaktioner i tidningen och dessa redaktioner måste ha redaktionsmöte i starten av varje pass, men mer om det kommer.
Kommentera