Under våren har Ängelholms kommun satsat på att köpa in iPad till förskoleklasserna, 1 per 5 elever. I och med detta har RIKT genomfört workshops med förskoleklass pedagogerna. På workshopen har pedagogerna fått prova på olika appar som finns nerladdade på de iPads som delats ut. Det gemensamma för de flesta av apparna är att de inbjuder till ett kreativt arbetssätt med barnen/eleverna. Denna workshop har genom förts vid tre tillfällen, här nedan följer en beskrivning av de olika apparna de fick prova.
Station 1: Lightbot
Uppdrag: Programmera analogt och digitalt
Appen Lightbot är en app där det går ut på att hjälp en robot att tända lampan, genom att ge roboten rätt kommandon. Uppdraget för deltagarna var att först lägga ut papperssymbolerna på golvet. Med samma symboler som i appen. När de ansåg att de lagt ut rätt kommandon för roboten så la de in samma kommandon i appen. Blev det rätt så tänder roboten lampan och man kommer till nästa nivå.
Station 2: iMotion
Uppdrag: Skapa animerad film
iMotion är en app för att göra animerad film på olika sätt. Här fick deltagarna prova på att göra en animerad mandala genom att lägga ut olika mönster av pärlor och andra saker. Efter varje sak som lagts ut tog de en bild, ända tills mönstret var färdig. I appen sätts bilderna ihop och resultatet blir en film, som sedan går att spara ner till bilder på iPaden.
Station 3: Skapa Qr-kod
Uppdrag: Lägg in QR-koden på en Padlet
Här fick deltagarna prova på att skapa egna QR-koder. De fick börja med att leta upp en dans eller rörelseklipp från Youtube, kopiera länken. För att skapa Qr-kod gick de till sidan skapaqrkod.se och kopierade in länken. För att kunna dela med sig av qr-koderna fick deltagrna samla dem på en digital anslagstavla. Då använde vi verktyget Padlet, här är en länk till den Padlet som användes.
Station 4: iMovie
Uppdrag: Skapa en trickfilm
Att göra trickfilm med iMovie är både roligt och enkelt. Här fick deltagarna prova på att göra egna trickfilmer. Det blev ett varierande resultat. Här kan de se ett exempel på en trickfilm.
Station 5: Bluebot
Uppdrag: Sortera skräpet med Bluebot
Med hjälp av en Bluebot skulle deltagarna sortera soppor. Det fick sedan fästa en soppa på Blueboten och programmera den för att komma till rätt sopkärl. Detta kunde göras antingen genom att manuellt trycka in koden på Bluebotens rygg eller att koppla ihop roboten med appen på iPaden.
Station 6: Quiver
Uppdrag: Måla och trolla med bilden
Med appen Quiver får dina bilder liv! Deltagarna fick välja en bild och färglägga den. Bilderna som de fick använda är utskrivna från Quiver. Sedan fick de titta på teckning genom appen och efter en stund fick bilderna liv. Helt magiskt!
Station 7: Polyglutt
Uppdrag: Bekanta dig med Polyglutt och de olika möjligheterna
Polyglutt är en språkutvecklande pedagogisk bilderbokstjänst med över 500 böcker, alla inlästa på svenska. Många av böckerna finns på olika språk och med teckenspråk. Exempel på uppdrag som deltagarna fick vid den här stationen är:
- Jag vill ”läslyssna” på boken Lugna ner dig. Kan du hjälpa mig att hitta den?
- Vilka språk kan jag få boken uppläst på?
- Finns det någon djurbok som jag kan få uppläst på arabiska?
Station 8: Green Screen
Uppdrag: Skapa film med appen Green screen by do Ink
Ett sätt att jobba med Green Screen är att använda sig av pizzakartonger där insidan är målad i en grön färg. Deltagarna använde appen Green Screen by do ink. De fick börja med att välja på vilken plats de ville att filmen skulle utspela sig genom att välja en bakgrundsbild. Sen skapade de sin film i appen.
Även i denna aktivitet kommer källkritik in, är allt sant som man ser på film och bild?
Här kan ni se en film från tidigare workshop då vi hade temat Green Screen.
Station 9: Google earth
Uppdrag: Upptäck världen och där du bor
Koppla upp iPaden till en skärm och utforska tillsammans. Tryck på tärningen och se var du hamnar och med hjälp av appen. Med Google Earth är det enkelt att ta sig till olika platser i världen. Det blev många dialoger kring hur världen ser ut. Oj, vad mycket vatten det finns!
Station 10: Pages
Uppdrag: Gör en e-bok
Med hjälp av appen Pages fick deltagarna prova på att göra egna e-böcker. Genom att göra en e-bok går det att skriva text, spela in ljud och lägga in film. När boken är färdig går det att lägga den i iBooks på iPaden så att Barnen/eleverna kan bläddra i den och lyssna och se på filmer. Det går även att göra böcker och t.ex. spara ner i PDF.
Instruktion för att göra en e-bok.
Station 11: Garageband
Uppdrag: Skapa en musik-loops
Appen Garegeband är en app för att skapa musik. Det som deltagrna fick prova på vid denna station var att skapa egen musik med Live loops. Här väljer man färdiga musikslingor som sedan sätts samman till en färdig låt. Det går även att spela in sång. Den färdiga låten går att tex användas som musik i iMovie.
Under station 3 där man skapar QR-kod så har vi nu gjort en ny fin hemsida som man på ett ännu enklare sätt kan skapa sina QR-koder, på sidan https://skapaqrkod.nu har vi skalat bort mycket onödig information så att man på ett så enkelt sätt som möjligt kan skapa egna QR-koder.