I Ängelholms kommun fastställdes en ny handlingsplan för digitalisering inom för skola och skola hösten 2017. Hela planen finns att läsa här. Det finns också en kortare version tillgänglig, klicka på bilden till höger så kan du läsa den.
Under 2017 kom Regeringens digitaliseringsstrategi samt en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet och skolornas styrdokument fick tillägg där moment som gäller digitaliseringen har tydliggjorts. De nya läroplanerna gäller från hösten 2018. I Ängelholm har sedan många år satsat på digitaliseringen av verksamheterna och sedan hösten 2014 har alla elever från åk 1 till gymnasiet egna digitala verktyg. För att följa upp filmen vi spelade in inför införandet gjorde vi en uppföljning med att intervjua samma elever 5 år senare, ni kan se filmen här.
I Skolverkets strategi lyfts fyra huvudaspekter på digital kompetens upp, det är att
- kunna förstå hur digitaliseringen påverkar samhället och individen
- kunna använda och förstå digitala verktyg och medier
- ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik
- kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med användning av digital teknik
Ängelholms vision för arbetet med digitaliseringen är följande: Elever som lämnar Ängelholms skolor ska vara väl förberedda för sitt fortsatta lärande och sin roll som demokratiska medborgare i vårt samhälle. De ska vara digitalt kompetenta och kunna använda internet och sociala medier på ett ansvarsfullt sätt. Genom en god undervisning med moderna lärverktyg och arbetssätt skapar vi motivation till lärande för våra barn/elever.
Målen för våra barn/elever är:
- Datorn/digitala verktyg och resurser underlättar mitt skolarbete
- Jag kan använda dator/digitala verktyg och resurser på ett sätt som ger mig nya kunskaper och möjligheter
- Jag kan söka och använda information från nätet på ett källkritiskt sätt
I vår egen plan fokuserar vi på följande huvudområden de närmsta åren:
- Leda och lära i tekniktäta verksamheter
- Källkritiskt och etiskt förhållningssätt
- Kreativt skapande och förståelse för datalogiskt tänkande
För att få en progression för våra barn/elever har IKT-pedagogerna i Ängelholm byggt upp en digital trappa där olika moment inom digital kompetens konkretiseras. Den digitala trappan är inget statiskt dokument utan kommer att utvecklas under åren framöver.
Under våren 2018 arbetar verksamheterna med att förbereda sig inför förändringarna i de kommande läro- och kursplanerna. Under hösten har vi fokuserat på programmering och på dessa sidor finns material som kan användas av alla lärare.
I våra nya styrdokument är det flera ämnen som berörs och Trelleborg har gjort en bra översikt vad digitaliseringen innebär i olika årskurser och ämnen. Observera att länkarna i dokumentet ibland går till deras interna SLI (filmer) men de kan ofta hittas på AV-media Skåne.
Kommentera