Under hösten har IKT-pedagoger och lärare från alla grundskolor i Ängelholm deltagit i ett arbete med att ta fram instegsmaterial (lektioner, teman) i programmering till sina kollegor. Tillsammans med LINeducation har de, med utgångspunkt från nya skrivningar i styrdokument, gått igenom begrepp och material och efter vårt TeachMeet programmering den 30/11 kommer det att finnas här på bloggen. För att påbörja spridningen fick alla skolledare och politiker i VFN möjlighet att se korta redovisningar á la TeachMeet under en eftermiddag. Kosan styrdes mot Malmö och där fick vi också se på LIN:s nya lokal.
Efter en kort mingelstund där vi även kunde gå runt och se på lokalerna så drog presentationerna igång. Det fanns chans att ställa frågor och våra politiker undrade direkt om de kunde ladda hem programmen och testa programmering själva. För att få syn på progressionen så började vi med F-3 och fortsatte uppåt i åldersgrupperna.
Eftersom programmering är nytt på alla stadier reflekterade gruppen över hur man kan skapa progression från förskola och hela vägen upp. Redan idag är våra förskolebarn rätt väl insatta i robotprogrammering och då måste förskoleklass och åk 1 ta vid och skapa utmaningar för eleverna. Detta gäller naturligtvis hela vägen upp.
Alla arbeten hade fokus på olika begrepp inom programmering. De belyste vikten av att koncentrera sig på begreppen och inte koppla på fler begrepp för snabbt, även om man arbetade med fler begrepp mot slutet av arbetsområdet.
För högstadiet kommer det att bli ännu mer fokus på textprogrammering efterhand. Här kan man även ha fokus på att fördjupa sig i Excel för att arbeta med villkorssatser som per automatik sorterar data. Här går det också att bygga på med att arbeta med simuleringar.
Som avslutning fick vi en inspirerande föreläsning av Katrice Horsley om ordets och berättandets kraft, hur viktigt det är att vi i en organisation omfamnar samma berättelse och att vi arbetar mot samma mål. Det blev korta workshops under föreläsningen och lite spännande var det att höra sin egen berättelse om yrkesval efter att den hade passerat några andra personer.
Kommentera