Två dagar med fyra workshops, inriktning programmering, för pedagoger i årskurs F-6. Christine Löthman från LINeducation höll i utbildningstillfällena. Varje workshops inleddes med en fråga om vilka ord som beskrev deltagarnas tankar och känslor inför programmering. Gemensamt för alla fyra tillfällena var att det mest inskrivna ordet var ”spännande”.
Efter att ordmolnet visats kom en genomgång av varför programmering och digital kompetens förtydligas i styrdokumenten just nu. Deltagarna fick prova på att vara objekt och bli programmerade för att utföra Macarena.
Att programmera en kompis genom att gömma en godisbit och sedan skriva ett program som spelades in på mobiltelefonen, var en annan uppgift som deltagarna arbetade med. Efter inspelningen byttes det inspelade med en annan grupp och skattjakten var igång med många skratt. Väggar, bord och annat stod i vägen, inte helt lätt att få programmet att stämma för de som skulle hitta skatten.
Avslutning på tretimmarspassen fick deltagarna ”leka” i Scratch, med blockprogrammering, med hjälp av instruktioner från Kodboken.se för att bygga ett enkelt spel, ”Bug Race”. I Kodboken.se finns det även filminstruktioner som kan användas i klass för att introducera Scratch.
I kodboken.se finns även test man kan göra för att se hur digitalt kompetent man är. Länk
Här är presentationen som Christine använde dessa dagar. Länk
Kommentera