Idag vankas det öppet hus på Nyhemsskolan för alla elever i 5:e och 6:e klass. Alltid roligt att visa upp vår fina skola.
Något som jag sysslar en del med men som inte syns så mycket i biblioteket är undervisning i informationssökning och källkritik. Förra veckan igen var det just dags för några sådana lektioner. Denna gången var jag på två SO-lektioner och pratade om källkritik. Ämnet kan variera, men verktygen för att vara källkritisk är ungefär de samma.
Undersökningarna om vem som är bäst eller sämst på källkritik är ganska många och resultaten varierar stort, både vad gäller samtida undersökningar och de som skiljer sig med ett par år åt.
Yngre är mer källkritiska på nätet, SVT
Självsäkra unga sämre på källkritik, Lärartidningen
Jag tycker mig ändå kunna ana en medvetenhet hos dagens elever. De är medvetna om att mycket information skapas med målet att luras, manipuleras, sälja med mera. Även om de inte alltid har lätt för att identifiera vilken information som är lämplig att lita på. Det problemet jag uppfattar att unga informationskonsumenter idag har är att gå igenom information, texter och bilder, att orka läsa och granska, jämföra och ta aktiva beslut om vilken information som är bäst för dem.
Så även om det inte alltid är ett populärt tips så försöker jag alltid uppmuntra mina elever till att läsa hela texten, inte bara läsa inledningen i artikeln för att sedan ta den informationen till sitt arbete, eller dela vidare en artikel efter att bara ha läst rubriken.
Läsning, eller lyssning och iakttagning för den delen, är alltid första steget i informationsintaget sen handlar det mycket om följande tre frågor:
- Vem har skrivit informationen?
- När har de skrivit informationen?
- Varför har de skrivit informationen?
Jag brukar tänka att om jag på ett tillfredsställande sätt kan få svar på dessa frågor så känner jag mig lugn i användandet av den information som jag hittat.
Superlätt i teorin, men kräver lite övning att hålla de kritiska ögonen skarpa.
Ha det bra och var källkritisk, både i skolan och på fritiden.
/BibbloTherese
Kommentera