Efter artikeln om Vektor i Helsingborgs dagblad kan det vara bra med lite mer information om denna app och hur det fungerar.
Det kan vara så att någon i kommunen redan är igång och har mer information då får ni gärna höra av er så att kan vi sprida era kunskaper och erfarenheter!
Jag har via arbetet med boken ”Tänka, resonera och räkna i förskoleklassen” fått input om Vektor. En app där eleverna tränar minnet och matematiken på en och samma gång – fantastiskt är dessutom att kunskaperna och lärandet verkar kvar stå inom båda delarna efter en längre tid. Appen är konstruerad i ett samarbete mellan Torkel Klingberg forskare inom kognitiv Neurovetenskap på Karolinska institutet, Ola Helenius forskare inom matematikundervisning på NCM, Spelutvecklare och teamet på Cognition Matters.
Vid användning av Vektor gäller framför allt att du som lärare har satt dig in i hur appen fungerar, hur mycket tid som ska läggas, kontinuitet och har kunskaper om förkunskaper som eleverna bör ha.
Efter att ha lyssnat på en föreläsning av Torkel Klingberg i Göteborg insåg jag rätt snabbt att detta är inget vi ”bara slänger fram” till eleverna utan det är något vi behöver använda varsamt och strukturerat. Lite kort info:
- 30 minuter/dag i 40 dagar utan längre uppehåll(ca 8 veckor)
- bäst resultat när hela gruppen tränar samtidigt
- resultaten mätta i anslutning till sen vårtermin i förskoleklassen och starten av åk 1
- belöningssystem inbyggt i appen
- appen höjer utifrån elevernas resultat och tid nivån på nästkommande uppgift
- förbered eleverna inför träningsstunden(handledning håller på att utarbetas)
- tränas just nu endast på ipad eller android platta
I Ängelholms kommun håller Nils och RiKt på att försöka göra Vektor tillgängligt för eleverna på deras chromebooks. Detta hade varit väldigt bra eftersom vi då hade kunnat köra appen för alla elever i starten av åk 1 tex. Vektor håller på att utvecklas konstant och man ser just nu över möjligheten att även kunna använda den i 20 minuters intervaller. En del av de yngre eleverna har svårt att sitta hela tidsperioden på 30 minuter i starten. Det går inte att göra mer än ett träningstillfälle/dag, appen känner av och säger till att du får vänta tills imorgon.
Intressant är att följa elever som arbetat både med ”Träna, resonera och räkna i förskoleklassen”(TRR) och med Vektor. Jag var i skolstarten denna termin på en skola i Sollentuna och pratade med lärare som använt TRR och Vektor och de såg en tydlig skillnad hos eleverna.
Du hittar mer information om Vektor via hemsidan nedan och ta gärna kontakt med mig om det är något ni undrar. Jag försöker just nu att skaffa mig så mycket information som möjligt om Vektor.
http://cognitionmatters.org/se/vektor/
Om du önskar ännu mer input om detta intressanta har Torkel Klingberg skrivit boken ”Hjärna, Gener & Jävlar anamman – hur barn lär”. Mycket intressant och lättläst bok.
Har varit intresserad av Vector en tid men eftersom vi bara har några få iPads på skolan har det inte blivit av att ladda hem.
I ovanstående läser jag att det finns försök att göra Vector tillgänglig på Chromebooks.
Hur har det gått med detta?
(Mycket intresserad eftersom vi har chromebooks en till en på skolan.)
Hej!
Ursäkta sent svar! Vi håller fortfarande på med att se om vi kan få till detta. det hänger tydligen på tekniska smärre hinder men lovar att så fort vi hittar lösning så skriver vi om det här./MVH Ulrika