Nu är vi i slutfasen av analysarbetet på vårt projekt om Matematiken i förskoleklassen. Elevernas lärande har ökat och de har höjt sin kunskapsnivå genom en undervisning som skett i cykler för att gynna lärandet. Strövelstorps skola och Rebbelberga skola har under detta året arbetat med boken ”Tänka, resonera och räkna i förskoleklassen”. En bok som är forskarbaserad och som innehåller teman som man följer och arbetar med efter en bestämd ordning. Under förra läsåret och vårterminen innan dess genomförde vi en liknande satsning på Villanskolan. Pedagogerna har handledningstillfällen då vi läser material och sedan diskuterar innehållet kollegialt enligt matematiklyftets upplägg.
Att arbeta igenom de 4 teman som finns samt att nu på slutet av vårterminen ge dem en möjlighet att få repetera har gett en hållbar tydlig struktur som knyter an till matematiken i åk 1 på ett bra sätt. Kunskapsnivån har visat sig ge en stabil grund för det fortsatta lärandet.
I förskoleklassen handlar det om att ge barnen möjlighet att få diskutera och sätta ord på sina tankar få dem att våga och vilja förklara för sina kompisar eller för den ”docka” som används för att sätta vissa delar på sin spets. När eleverna utmanas att sätta ord på sin egen förståelse ökar lärandet och eleverna lär av varandra. Dokumentationen ska vara synlig och helst uppsatt på väggen så ger även den ett fortsatt lärande i leken. Den cirkulära arbetsmetoden som boken lutar sig mot ger möjlighet att ge eleverna extra stöd under arbetet och som lärare får du en bra bild över elevernas kunskaper, en formativ bedömning under undervisningen.
Det är intressant att följa de yngre eleverna i deras undersökande arbetssätt och lyssna på de förklaringar de ger av begreppen de lär sig. När man dessutom som vi fick ett start resultat och sedan också ett slutresultat på deras kunskaper blir man ännu mer fascinerad. Oavsett start så har eleverna ökat sina kunskaper på alla uppgifter och det är verkligen en lyckad undervisning. Matematikundervisning med fokus på språk och begrepp bygger grunden.
Hej!
Spännande att få läsa om ert arbete och goda resultat när det gäller
matematik i förskoleklass 🙂 Du har infogat ett resultat av en diagnos som ni har gjort före respektive efter genomfört projekt. Vad är det för diagnosmaterial och var kan man få tag på det?