Under vår workshop utmanade vi tankarna kring att använda olika material tillsammans med digitala verktyg. På nio olika stationer hade vi förberett kring att tänka om detta kan användas i de olika projekt som pedagogerna befinner sig i ute på förskolorna.
Station 1. Måla med Sphero
Sphero är en rund robot som styrs med en app.
Det finns olika appar till denna robot och den vi använde var en app som heter Sphero.
Denna app finns inte att ladda ner längre så testade vi Sphero play som också fungerade på liknade sätt. Vi vände ett bord upp och ner där vi la papper och sedan hällde ut färg. Nu var det bara att styra roboten i färgen.
Fritt skapande eller att försöka att skapa olika objekt.
Pappret kan ju användas senare till andra projekt.
Reflektioner:
-Kan fånga barnen på nytt sätt.
-Spännande , passar alla barn.
-Här kan man ge barnen uppdrag ex. cirkel, bokstav.
Station 2. Projektor i taket och appen Google Earth.
Att få bilden på golvet och kunna samlas runt om kring bilden ger en
känsla av samhörighet. Många dialoger kring olika miljöer i hela världen där man snabbt flyger vidare för att stanna till på en annan plats och man kan avbilda på pappret vad som fanns på just denna platsen.
Pappret kan man fortsätta att arbeta med vid andra tillfällen.
Reflektion:
– Lockande för barnen att höra sagor när barnen får följa bilderna (ta på) på golvet , ny upplevelse.
Station 3. Målande musik med Makey-Makey
Makey-makey tillsammans med en programmering i Scratch på datorn
kan föra målandet till en ny dimension. Här kommer natur och teknik in på ett kul sätt då man använder sig av en sluten elkrets som styr vilken musik som ska spelas. Vi använd oss av folie, både att måla på och ha som armband för att sluta kretsen. Provade också att istället för ett armband av plastad folie använda teskedar då de också är ledande.
Reflektioner:
-Roligt sätt att måla till musik.
-Spännande sätt att utforska musik i skapande
Station 4.Skapa sagor på kakelplattor och använd Bluebot.
Kakelplattor som är 15×15 är utmärkta att använda till Bluebot programmering.
Här finns så många möjligheter att inspirera sagoberättandet.
Reflektioner:
– Vi valde en bild per platta så fick barnen programmera fram till den bilden. Barnen fick där hitta på en berättelse utifrån bilden de stannade på. Nästa barn fortsätter berättandet genom att köra till nästa bild.
– Man skulle kunna lägga ut bilder på olika sagor och be barnen programmera till den sagan som ska läsas.
Station 5. Ritplatta.
Att rita på en ritplatta kräver att man måste släppa blicken från
pennan till datorn. Några upplevde det svårt motoriskt att styra pennan.
Vi använde oss av Paint på dator som är ett enkelt program med ett begränsat antal funktioner.
Man kan välja att bara rita på en tom vit yta eller ladda ner en bild och skapa på den.
Här kommer tänket kring källkritik in om bilder, får man göra vad man vill, ladda ner vilken bild som helst…….
Några tog kort med webbkameran och arbetade med bilden i Paint.
Reflektioner:
-Istället för att skiva ut ritbilder kan man ha bilder i dator och färglägga, förändra bilden. Kan ha dem sparade i mappar. Miljövänligt.
– Få skriva bokstäver som kan ge känslan för formen på ett ytterligare sätt.
Station 6. Pages.
I en uppdatering av Pages har det kommit till mallar för böcker.
Pages finns på alla iPad och kostar inget extra.
Många använder Book Creator men då den kostar att köpa kan Page vara ett alternativ.
Här kan man dokumentera direkt in i Page genom att ta en bild eller film. Barnen kan själva eller tillsammans med en pedagog sedan skriva texter till vad som dokumenteras. Filen kan sparas och skickas på olika sätt.
Reflektioner:
-Enkelt, bra,kul.
-Ett sätt att digitalisera barnens arbete.
-Med hjälp av pedagog skulle barnen kunna skapa egna böcker.
Station 7. Green Screen.
Ett enklare sätt att jobba med Green Screen kan vara att använda
sig av pizzakartonger. Vi arbetar med appen Green Screen by do ink.
Målade i grön färg kan man ställa upp den på ett bord, sätta iPaden i en hållare och börja att skapa sina figurer som ska vara med i filmen.
Figurerna man skapar sätter man på en grönmålad blomsterpinne och sen är det färdigt att skapa sin film.
Att i förhand ha skapat en struktur med ett manus och en storyline. Bilder som speglar de olika händelserna underlättar då man sätter igång och filmar.
Även i denna aktivitet kommer källkritik in, är allt sant som man ser på film och bild?
Reflektion:
-Roligt och det känns mycket enklare att göra med barnen i det lilla formatet.
Här kan ni se en film från tidigare wordshop då vi hade temat Green Screen.
Station 8. Blue-bot med penna och appen Bluebot.
Att sätta olika attribut på Blue-boten kan ge olika aktiviteter och här
valde vi att sätta en penna på roboten.Sedan uppstod det funderingar kring hur
man kan rita olika mönster. Är det möjligt att göra en kvadrat? Och hur gör man i så fall?
Om man programmerar den i en lång sekvens bildas olika former med olika
mellanrum dessa kan man sedan färglägga med olika färger.
Använder man appen kan roboten även köra diagonalt.
Reflektioner:
-Ge uppdrag att ex rita en kvadrat, hur löser man uppgiften?
-Skapa målarbilder.
Station 9.Mikroskopägg.
Att hitta detaljer i det man inte ser med blotta ögat kan bli en skräckblandad överraskning.
Men man kan hitta så många mönster som man kan avbildas på olika sätt. Teckna, skapa med lera är några sätt.
Bilden kan man se både på datorn och ännu större om man väljer att projicera upp den på väggen.
Reflektioner:
– Användbart till måltidspedagogik
– Roligt att upptäcka de små detaljerna.
Kommentera