Barnkonventionen- vad rör det oss.
I detta pass fanns fältarna tillsammans med barnrättsstrateger och fokus var barnkonventionen och inriktning var att lyfta friskfaktor för att må så bra som möjligt.
Vi hade en genomgång av barnkonventionens fyra vägledande artiklar 2,3,6 och 12.
Art 12 Barn har rätt att säga hur de vill ha det och vuxna ska lyssna på barnet var den artikel som vi belyste mest och som vi hade en dialog tillsammans med eleverna. De måste känna att vi vuxna lyssnar på dem och frågan vi ställde till dem gör vi det?
För att vi vuxna ska kunna bli bättre på att lyssna på dem bad vi om hjälp där barnen fick skriva ner på post it lappar när vuxna är bra på att lyssna. Några av svaren var:
Vuxna är alltid bra på att lyssna, barn behöver prata om sina kloka idéer och tankar.
Min pappa är speciellt bra på att lyssna på mig när jag är ledsen
När man har något kul att berätta
På fotbollsträningen
När de faktiskt sätter sig ner och lyssnar när något hänt eller man mår dåligt.
Vi bad dem också att skriva ner när vuxna behövde bli bättre på att lyssna.
Några av svaren var:
När man är orolig och stressad
När ni har fel och vi har rätt lyssnar ni inte. Ni bara säger att ni har rätt.
När vuxna kollar på tv är de som isolerade
Lärarna måste bli bättre på att fråga och lyssna en extra gång
När mina föräldrar snackar i telefon eller är inne på Facebook, då är de i sin egen värld.
När man säger att man inte kan och när man har kärleksbekymmer.
Många barn lyfte fram tekniken som en uppmärksamhets tjuv, barnen beskriver att de inte når de vuxna.
Barnen lyfte också fram måltider som positiva tillfällen där de blev lyssnade på, eller när man satt i bilen på väg till och från någon aktivitet.
De beskriver också sin maktlöshet då vi vuxna säger oss veta bäst utan att lyssna in barnens tankar.
Fältgruppen berättade om deras verksamhet ute på fältet både i skolorna
och på fritiden. I år tog de också upp deras chatt, Chatta med fältgruppen på Ängelholms hemsida,
som erbjuder ytterligare ett sätt att komma i kontakt med en vuxen som lyssnar.
En annan del av fältgruppens övningar var att diskutera med varandra kring saker som får dem att må bra.
Resultatet av elevernas svar har Fältarna sammanställt så här: